Lanovkou do Bohnic? Dopravní podnik vypisuje tendry na projektanta a organizátora architektonické soutěže
Dopravní podnik hlavního města Prahy vypsal veřejnou zakázku na projektanta lanovky z Podbaby přes ZOO do Bohnic a tendr na organizátora mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic lanovky a pěti podpůrných pilířů. Vítězové obou zakázek by měli být známí do konce ledna 2022. Realizaci lanovky Podbaba – Troja – Bohnice schválila Rada hlavního města Prahy v létě 2020.. Předpokládaná délka je cca 2,3 km a předpokládané náklady na její výstavbu jsou odhadovány na přibližně dvě miliardy korun.
“Prvním úkolem projektanta bude příprava dokumentace k posouzení vlivu stavby na životní prostředí, takzvaná EIA, její projednání a získání kladného stanoviska. To bude zcela zásadní bod tohoto projektu. Až na základě výsledků EIA bude projektant moci vypracovat finální projektovou dokumentaci pro sloučené územní a stavební řízení,“ uvedl pro web ZDopravy.cz člen představenstva a technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský.
“Za několik měsíců představíme výsledky a pak se naplno rozběhnou projekční práce. Už aby to bylo. Lidé ze Šestky a Osmičky se na pořádné spojení načekali dost dlouho. Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru Áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám,” napsal na své sociální sítě náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Lanová dráha, která spojí Bohnice, ZOO a Podbabu vzbuzuje mnohé diskuze. Mnozí a to včetně nás se ptají spíše po tramvajovém spojení, které v Bohnicích a k ZOO dlouhodobě chybí. tKdyž se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut.
“Nemůžu mluvit za Piráty jako celek, budu tedy mluvit pouze za sebe. Já bych stavěl most z Podbaby k ZOO, protáhl tramvaj z Podbaby až k zadnímu vchodu do ZOO, a poté dopravu vedl nahoru lanovkou do Bohnic. Tramvajové spojení mezi ZOO a Bohnicemi mi přijde neekonomické, byť chápu, že to je o přestup navíc. Tramvajové spojení Bohnic by mělo být hlavně na Kobylisy,” napsal do diskuze ve skupině Libeň, Karlín předseda místního sdružení a koordinátor gesce dopravy Martin Štěrba.
“Kdyby se chtělo, tak ten most pro tramvaje a IZS (co je v územním plánu a o kterém se už 20 let mluví) může být rychle. Ono se ale moc nechce, protože se teď někdo zamiloval do lanovky a tlačí lanovku jako “rychlé a levné” řešení. Lanovka přes řeku a čističku odpadních vod je ptákárna. Lanovka do kopce místo drahého tunelu by smysl dávala,” píše v diskuzi zastupitel za Piráty Pavel Franc.
Na závěr ještě uvedeme, že Magistrát plánuje v okolí Podbaby skutečně postavit nový most, který spojí Prahu 6 a Prahu 8. Po tomto mostě mají skutečně jezdit tramvaje k novému “zadnímu vchodu” do ZOO. Existují i plány na kilometrový ražený tramvajový tunel z Tróji do Bohnic. To jsou ale plány zhruba do roku 2050.
Podívejte se, jak vypadá lanovka na vizualizaci Metroprojektu. Její skutečná podoba ale vzejde až z mezinárodní architektonické soutěže.