Mosty opravovat včas, ne až když začnou padat
V pondělí odpoledne se na západní straně Libeňského mostu vyskytovalo pozoruhodné srocení lidí doprovázené početným houfem novinářů. O co šlo? Z jednoho úhlu pohledu o recesi a zábavu, z druhého o zoufalé volání o pomoc. Co už víc se musí stát, aby magistrátní Rada začala konečně jednat?
Na velmi špatný stav mostu začaly veřejně upozornovat občanské iniciativy už před více než dvěma lety. Problém si vzali za svůj i Piráti a, byvše v opozici, dělali, co mohli. Interpelovali, zveřejňovali. Ale Rada Hl.m. Prahy, problému nevěnovala náležitou pozornost. TSK Praha, která má technický stav mostů na starosti, je nechala chátrat, až začaly padat. Přitom má Praha přebytkový rozpočet a patří k šesti nejbohatším regionům Evropy.
Rámová konstrukceNejhorší situace přitom není na historicky cenných obloucích Libeňského mostu, ale místech, které jsou nad pevninou, těch nevzhledných rámových konstrukcích. Zde se dostala voda až k armovacím železným prutům, které se postupně obnažily. Na Holešovické straně mostu již v roce 2008 došlo k provizornímu betonovému podepření, ale i to je již dnes ve špatném stavu.
Veřejnost se dozvěděla o uzavření mostu s předstihem šesti hodin. Vzdálenost necelého kilometru k Palmovce musí překonat buď pěšky nebo na kole. Pokud chce použít MHD, cestu si prodlouží na sedm kilometrů.
Proto přišli Piráti s recesistickým nápadem - překlenout tuto vzdálenost pomocí rikši. Ta váží necelé dva metráky, což zatím statiku mostu neohrozí. Pilotní ježdění se uskutečnilo v pondělí. Jako první otestoval dopravní prostředek kapitán Ivan Bartoš. Potom již dostali příležitost se svézt i cestující z řad veřejnosti.
Ti museli překonat počáteční ostych, protože se na ně zaměřovaly objektivy fotoaparátů a kamer v nebývalém množství. Akci si totiž nenechali ujít novináři, neboť poslanci šlapající v rikše jsou vděčným námětem. A to byl náš cíl. Ukázat, že pražská radnice, jejíž podstatná část s primátorkou šla do voleb s chytlavým heslem “Prostě to zařídíme”, nezařídila vůbec nic.
Bývalý pražský zastupitel a dnes poslanec Ondřej Profant jen krčí rameny.
“My jsme už před dvěma lety upozorňovali, že tento most je ve špatném stavu, což vyplývalo ze zprávy Technické správy komunikací, ale město nečinilo. A jelikož město nečinilo, došlo to až k tomu, že most musel být zcela uzavřen pro tramvajovou i automobilovou dopravu. A to způsobuje velké komplikace.”
A co by doporučil budoucí radě města, doufejme, že pirátské?
“Aby začala mosty opravovat včas, ne, až když začnou padat.”
K té změně nastane šance už letos na podzim.